Friday, September 08, 2006

Lautan Tujuh

Lautan Tujuh


Sedangkan aku berjalan di makam itu
datang pada aku satu lembaga
mengaku dia la tuhan semesta
"Sembah lah aku, aku TuhanMU"
Aku menjawab
Jika benar engkau tuhan ku
kenapa engkau datang mencari ku?
Aku berzikir lalu aku patah-patahkan tulangnya
terbakar lah ia terapung diudara

Sedangkan aku berjalan di makam itu
datang pada aku satu lembaga
Warak rupanya luhur tutur katanya
Mengaku dia lah Muhamad
"Kamu tahu aku sapa, aku lah Muhamad"
Aku menjawab
Jika benar engkau muhamad
tempat mu bukan disini
Aku berzikir lalu aku patah-patahkan tulangnya
ghaib lah ia sekilas cuma

Sedang aku berjalan di makam yang lain pula
Aku terdengar bisikan suara
suara yang datang entah dimana
Maka kata lah ia,
Kamu telah sampai ke tempat yang
kamu tuju,
jaga lah makam ini sebaik mungkin
kongsi lah bersama
hidangan lazat di lautan tujuh
azhar a.k.a curasimanjakini

No comments: